30.09.15

Druk? Ga aan de slag met je échte to do-lijst!

 

Zo krijg je controle over je tijd - tips van coach Sara Van Wesenbeeck

 

 

Is hollen door het leven de enige sport die je beoefent? Doe je aan laptop-lunchen en multitasken in de hoop elke dag nog wat extra tijd te winnen? Lijkt je leven één langgerekt ‘spitsuur’? Dan is het hoog tijd om de drukte in jezelf te temmen en de regie van je leven weer in handen te nemen.

 

Ga aan de slag met 'je échte to do-lijst' die ik voor je opgesteld heb (en die je ook in de bijlage 'De Gouden Jaren' in De Standaard kunt lezen) en win veel tijd:

 

  • Leer de kunst van het stoppen

 

‘Druk zijn’ is een valkuil, het stopt nooit. Zet een deadline op je drukke periodes. Leef niet langer met de illusie dat je extra minuten en seconden kunt winnen door altijd maar door te gaan. Creëer daarvoor een stoproutine, ook en vooral op de drukste dagen: bouw (actieve) pauzes in, zet na ieder uur werken je verstand altijd even op nul, doe niet aan laptop-lunchen maar ga samen met je collega’s een hapje eten, neem je vakantie op.

 

Na je pauzes, kort of lang, werk je met meer aandacht, kun je meer doen op minder tijd én ervaar je tegelijkertijd innerlijke rust. Verlies dus (schijnbaar) tijd om heel wat tijd te winnen. Dàt is de (en een) kunst!

 

  • Bewaak je slaap

 

Een geslaagde dag, met grip op je tijd en zonder stress begint niet op het moment dat je opstaat of op kantoor toekomt, maar lang daarvoor. Een goede nachtrust is dé sleutel tot succes voor een optimale dag. Een gezonde slaap is niet alleen goed voor je gezondheid, maar helpt ook om spitser, creatiever, opgewekter en productiever te zijn.

 

Zo slaap je voortaan als een roos: verlaat je werkplek zonder losse eindjes, creëer een avondritueel waarin je ‘stoppen-met-hollen’ een plaats geeft, vermijd schermactiviteit ruim een uur voor het slapengaan en slaap gemiddeld 8 uur per nacht. Sta zoveel mogelijk op dezelfde tijd op en ga op dezelfde tijd naar bed, ook als het weekend of vakantie is. Een gezonde nachtrust, daar pluk je van de ochtend tot de avond de vruchten van.

 

  • Bepaal je prioriteiten en durf keuzes te maken

 

Er komt tijdens de (werk)dag heel wat op je af. De kunst bestaat erin om keuzes te maken, om te schrappen en te minderen. Ga voor het belangrijkste en laat al de rest (even) los. Zal de wereld vergaan als jij de schaar zet in het aantal taken, of als je de duur en de lengte ervan aanpast?

 

Door genoegen te nemen met minder, ben je heus geen minder goede werknemer, collega of baas, maar je krijgt er wel (innerlijke) rust en meer tijd voor in de plaats. Aan jou de keuze.

 

  • Neem me-time

 

Maak ook van je eigen welzijn een prioriteit en vergeet niet om ook tijd te maken voor jezelf. Sporten, lezen, een uitje met vrienden of met je partner… Het is belangrijk om je batterijen in deze drukke tijden op te laden zodat je het hoofd kunt (blijven) bieden aan de vele uitdagingen van je actieve leven.

 

  • A (wo)man needs a plan

 

Tijd vinden is één van de grootste uitdagingen in je drukke bestaan. Maak een plan, dat is essentieel als je jezelf, je werk en ook je tijd wil kunnen managen. In de (schijnbare) beperking van een plan ligt je vrijheid, op het werk en ook in je vrije tijd.

 

Met een planning ben je de ‘tijdvreters’ altijd een stap voor, kun je slim aan de slag met je tijd, afspraken en taken en ben jij meester over je tijd (en niet de anderen). Met een plan bewaak je je tijd en zul je er lekker veel van hebben.

 

  • Leer je tijd juist in te schatten

 

Je tijd juist kunnen inschatten, is een van de belangrijkste sleutels van goed time management. Toch overschatten we onszelf al te vaak als het op tijd aankomt. Meestal plan je te weinig tijd in voor je taken en to do’s en lijkt je agenda aan het eind van de dag meer op een slagveld dan op een strak opgesteld bataljon van taken en afspraken die elkaar in vlotte pas opvolgen.

 

  • Stop met multitasken

 

Focus op monotasken, niet op multitasken. Besef dat je brein niet gemaakt is om te multitasken: je werkt op halve kracht, je wordt er almaar slechter in en je stressniveau is hoog.

 

Doe voortaan één ding per keer en je zult meer voor elkaar krijgen dan je ooit voor mogelijk hield. Begin je monotask-routine bijvoorbeeld met deze eenvoudige tip: eet en doe alleen dat, zit ondertussen niet te mailen of te telefoneren.

 

  • Focus

 

Werk aandachtiger, geconcentreerd en gefocust. Durf jezelf gedurende langere tijdsblokken los te koppelen van het internet of van je smartphone, bijvoorbeeld elke dag bij de start van je werkdag. Dat helpt om taken écht en snel afgewerkt te krijgen en al je doelen en deadlines vlot te halen en je voor 100 procent te kunnen concentreren op wat écht belangrijk is.

 

  • Zeg wat vaker 'nee'

 

‘Ja’ maakt je leven drukker en je agenda voller, totdat je verzuipt in het werk en in een stapel taken die voor jou geen prioriteit hebben. Baken af: zeg ook eens 'nee' als het er niet meer bij kan.

 

  • Bedwing je perfectionisme

 

Laat ‘mevrouw of mijnheer ‘Té Perfect’ thuis. Probeer uitstekend werk na te streven, geen perfect werk. Focus op wat realistisch is in plaats van wat ideaal is. Verander ‘moeten’ door ‘willen’.

 

  • Geef je sleutelbos een vaste plaats

 

Loop je ook de hele dag te zoeken naar je sleutelbos (en je andere spullen), vooral op die momenten waarop je geen seconde tijd meer over hebt? Of is ‘spullen verplaatsen’ een fulltime job geworden? Gek kun je ervan worden. Bovendien is het tijdverspilling en dat is zonde.

 

Je spullen slim managen doe je zo: zorg voor wat minder spullen en geef alles voortaan een vaste plaats, en – zeker niet vergeten – leg alles na gebruik meteen terug op die plaats. Zo hoef je nooit meer te zoeken naar je spullen en win je zeeën van tijd.

 

  • Vertraag je pas

 

Vertraag je pas en stap - letterlijk - wat trager door het leven: ben je vanbuiten rustig, dan ben je dat vanbinnen ook.

 

  • Vier je successen

 

Vier je successen – je doelen én tussendoelen die je hebt bereikt - en hou ze bij in een ‘succesboekje’ dat je geregeld herleest. Je successen eren en jezelf ervoor belonen geeft je dat extra duwtje in de rug om gezwind én happy door te gaan!

 

 

Je vindt deze blog vandaag ook in de bijlage 'De gouden jaren' bij De Standaard  en op de blog lifestyletips.be waarvoor ik guestblogger ben.

 

 

________________________________________________________________________________

Life en business coach - Professional organizer Sara Van Wesenbeeck - Foto Ellen Goegebuer2Sara Van Wesenbeeck is ervaren life & business coach, erkend burgerlijk en zakelijk mediator & bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers en individuen bij het realiseren van een leven met minder stress en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek en Het slimme budgetboek en ze is een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Op haar website www.plusorganizing.be en haar blog 'Sara's L!fesavers' vind je meer slimme tips voor persoonlijke effectiviteit, een gezonde work life balans, prettig leven en werken en slim tijdbeheer.

________________________________________________________________________________

 
(Illustratie: shutterstock.com)