30.11.13

To buy or not to buy, that’s the question

 

(Deze blogpost dateert van 2013. Anno 2016 werd de 'Buy Nothing Day' georganiseerd op 25 november.)

 

Vandaag wordt in 65 landen de internationale 'Buy Nothing Day', ‘Koop Niets dag’, georganiseerd. Het is een dag van vrolijk en kritisch protest tegen de Westerse consumptiecultuur, waarbij vooral gepleit wordt om na te denken over de gevolgen van de massaconsumptie en van ons consumptiegedrag.

 

Via ludieke acties worden mensen aangespoord om een dag lang niets te kopen en vooral ook de ratrace even een halt toe te roepen. Dat kan je heel wat (persoonlijke) 'winst' opleveren, op vlak van je budget maar ook duurzame winst zoals een beter milieu en meer kwali-tijd.

 

 

TAKE A BREAK

 

‘Buy Nothing Day’ is in 1992 opgezet door de Ted Dave, een Canadees artiest en acteur. Dave ergerde zich aan het feit dat alles in de Westerse maatschappij mensen aanzet om geld uit te geven en dingen te kopen. “I was getting exhausted and I thought it would be really nice if we could take a break", aldus Ted Dave. Dus riep hij op om één dag per jaar alle aankopen te stoppen en zo aan te tonen dat consumenten meer macht hebben dan ze denken.

 

In de VS vindt Buy Nothing Day plaats op ‘Black Friday’, de dag na Thanksgiving Day (in 2013 op 29 november, in 2016 op 25 november). Het is in de VS de drukste shoppingdag van het jaar die traditioneel het begin van het seizoen voor de kerstinkopen inluidt.

 

Wat Ted Dave klein opstartte, heeft ondertussen elk jaar eind november in 65 landen navolging gekregen, waaronder de VS, Canada, Japan, Nieuw-Zeeland, Ierland, Frankrijk, Denemarken, Zweden, Hongarije en Nederland.

 

 

TO BUY OR NOT TO BUY

 

En dan komt nu de hamvraag: Kun jij het, een dag lang echt helemaal niets, noppens, nada uitgeven? Het lijkt op het eerste gezicht makkelijk, maar toch zit geld uitgeven en de koopgewoonte meer in ons leven en gewoontes verankerd dan je denkt.

 

Onze huizen zitten vol spullen. Die kosten geld en tijd en energie, want ze moeten een plaats krijgen, we moeten ze onderhouden, herstellen en afstoffen en... vaak lopen we er uren naar te zoeken.

 

Het produceren en weer wegdoen van spullen heeft een grote impact op het milieu, op ons leven (je voelt constante onrust, krijgt er stress van) en onze omgeving. En toch blijven we maar kopen. Met massa’s dragen we spullen onze levens binnen of doen we ze weer weg, op zoek naar altijd weer iets nieuws, naar iets dat meer ‘in de mode’ is.

 

 

JE (PERSOONLIJKE) WINST

 

Welke impact kan één enkele niet-winkel-dag hebben? In elk geval zal het je sowieso extra geld opleveren, én meer tijd voor andere leuke dingen in het leven (hoewel dat laatste minder voor de hand liggend lijkt).

 

Ook al vertellen kenners dat geld uitgeven in crisistijd goed is voor de economie (maar dat wordt evengoed door andere invloedrijke kenners ontkend), toch mogen we ons ook even bewust worden van hoe makkelijk we geld uitgeven en van hoe en waaraan we het uitgeven. Het laat ons toe om even stil te staan bij de impact die ons koopgedrag heeft op het milieu en op de rest van de wereld (de rijkste 20 percent van de wereld verbruikt 80 percent van de grondstoffen en energie).

 

En misschien gaan we als gevolg daarvan ons gedrag wat bijsturen en alternatieve acties bedenken om het (vaak dwangmatig en onnadenkend) kopen een halt toe te roepen.

 

Als auteur van ‘Het slimme budgetboek’ - waarin ik je coach om op alle vlakken in je leven meer winst te maken, ook persoonlijke winst zoals meer tijd - zou ik willen oproepen om het eens uit te proberen en te proeven van duurzame winst: winst op het vlak van je budget, maar ook op persoonlijk vlak met een beter milieu én meer kwali-tijd!

 

 

19 TIPS DIE JE HELPEN MINDER TE KOPEN éN ANDERS TE LEVEN

 

Ben je op zoek naar een leven minder stress, minder ballast in je huis en hoofd, minder zorgen en meer tijd? Haal minder spullen in huis, 'consuminder', minimaliseer. Met deze 19 tips uit 'Het slimme budgetboek' realiseer je dit zonder moeite.

 

    • Bedenk dat spullen niet alleen geld, maar ook tijd kosten. Ze moeten een plaats krijgen, je moet ze afstoffen, onderhouden, herstellen... Heb je echt zo veel tijd over dat er nog iets bij kan?
    • Maak een boodschappenlijstje op basis van een weekmenu en koop alleen wat er op je lijst staat. Zo vermijd je impulsaankopen.
    • Ga met een fris hoofd (bij voorkeur 's ochtends) en zonder tijdsdruk inkopen doen. Je zal een pak minder geld uitgeven.
    • Wil je iets aankopen, stel jezelf dan eerst deze vragen: Heb ik dit écht nodig? Heb ik er (nog) plaats voor? Heb ik al iets gelijkaardigs? Ga ik het écht gebruiken? Hoe vaak ga ik het gebruiken?
    • Loop eerst een blokje om voor je iets koopt.
    • Wees alert voor je 'zwakke plekken'. Wellicht heb jij ook van die spullen of winkels waar je steevast voor zwicht: boeken, tijdschriften, verzorgingsproducten, een extra paar schoenen waar je niet aan kunt weerstaan... Ga bij jezelf na wat jouw 'zwakke plek' is. Probeer er minder aan toe te geven of voorzie een maandelijks budget zodat je er niet ongebreideld geld aan uitgeeft.
    • Heb je echt van alles grote voorraden nodig omdat je denkt ooit zonder te vallen? Denk maar aan etenswaren, diepvriesproducten, batterijen, kantoormateriaal... Hoogst waarschijnlijk zul je deze reserves toch nooit opgebruikt krijgen en vullen deze spullen alleen je kasten. En als je ooit zonder valt, is er altijd wel een winkel in de buurt waar je terecht kunt.
    • Kijk in je (voorraad)kasten, koelkast en diepvriezer wat je nog voor lekkers hebt liggen en bereid er vandaag een lekkere maaltijd mee.
    • Organiseer een kliekjesdag of een diepvriezerfeestje (eet je diepvriezer leeg).
    • Wees alert voor de overtuigingskracht van reclame. Reclame heeft maar één doel: je verleiden om te kopen.
    • Kijk uit voor het woord 'gratis'. Het is de beste verkoopstruc die er is. Als we het woord 'gratis' zien, denken we niet meer na. 'Gratis' doet je meteen zwichten voor het product dat - zogezegd - niets kost.
    • Trap niet in de val van handige verkopers en hun verkoopstechnieken.
    • Shoppen om jezelf te troosten is geen goed idee. Het kost geld, de kans op miskopen is groot en de kans dat je altijd maar meer gaat willen kopen omdat je verdriet niet verdwijnt, is groot.
    • Hou dit voor ogen tijdens de koopjesperiode: een écht koopje is iets wat je écht nodig hebt en het tijdens de koopjesperiode ook veel goedkoper kunnen aanschaffen.
    • Maak gebruik van uitleendiensten, zoals de bibliotheek, of de Instrumenteek of Tournevie die kwaliteitsgereedschap uitlenen.
    • Deel of ruil kleren en spullen met vrienden, familie, buren, in plaats van weer eens iets nieuws te kopen dat alleen maar je kasten vult of dat je bijna nooit gebruikt. Doe voortaan aan 'swapping' en 'swishing' of leen spullen van je buren.
    • Ga voor en met je gezin op zoek naar leuke, waardevolle vrijetijdsactiviteiten die gratis zijn, zoals wandelen in het bos, kamperen in eigen tuin, een kampvuur bouwen...
    • Introduceer je eigen ‘Koop Niets Dagen', 'Verbruik Minder Dagen’ (neem bijvoorbeeld de fiets in plaats van de auto) of ‘Verspil Niets Dagen’ (zorg dat je etenswaren niet zomaar in de vuilnisbak kiepert)...
    • Geniet van wat een 'Koop Niets (of Koop Minder) Dag' voor jou heeft opgebracht: (innerlijke) rust, een ruimer budget, minder stress, meer tijd...

 

 

STOF TOT NADENKEN

 

Tot slot deel ik graag nog een leuke song en enkele inspirerende filmpjes met je:

 

  • In Nederland zijn er elk jaar een heleboel acties naar aanleiding van ‘Koop Niets Dag’. Dennis Roads en Piet Wijs hebben er een mooie consuminderen-song over geschreven: ‘Waarom wil ik zoveel’.

 

  • Wat drijft ons om te kopen en te blijven kopen? Je ziet het in het filmpje 'The good consumer' van Bonfire of the brands. “Regardless what the government, the economists and the brands say – it is our absolute right to save rather than spend money”.

 

En, niet vergeten: To buy or not to buy... That's the question.