04.12.15

7 bouwstenen voor een weekend zonder stress

 

7 tips voor een weekend zonder stress - Sara Van Wesenbeeck - copyright shutterstock

 

 

Het is vrijdagavond, tijd voor het weekend! Aan plannen, goede voornemens en verplichtingen waarschijnlijk geen gebrek, maar je beseft meteen ook hoe snel het weekend weer voorbij zal zijn.

 

Het wordt zonder twijfel weer switchen tussen tijd voor jezelf en je gezin en een heleboel praktische zaken die je liever niet de overhand laat krijgen. Na een hele week hard werken, heb je immers wat in te halen.

 

Wat is zijn de funderingen voor een geslaagd weekend? En hoe haal je het spitsuur uit je weekend zodat je volop je batterijen kunt opladen?

 

In deze blogpost zet ik 7 bouwstenen voor een geslaagd weekend zonder stress op een rij.

 

(en je vindt mijn tips vandaag ook op NINA.be, maar daarover verderop meer).

 

 

7 BOUWSTENEN VOOR EEN WEEKEND ZONDER STRESS

 

Zo haal je het spitsuur uit het weekend en kun je voortaan weer volop genieten en het maximale uit je weekend halen:

 

Tip 1 - Plan ook je vrije tijd

 

Tijd is een kostbaar goed. Je hebt er nooit genoeg en je wilt er altijd meer. Toch zul je het moeten doen met de tijd die je ter beschikking hebt. In een overvolle agenda zal je vrije tijd bijgevolg vaak als eerste wijken voor nog een ‘belangrijke’ to do hier en een opdracht daar. En dat wil je liever niet.

 

Daarom raad ik je aan ook je vrije tijd te plannen.

 

Een goed plan is geen strak harnas, maar een leidraad: ze geeft een route aan die je kunt volgen om je doel(en) met succes te bereiken. Zonder plan zullen anderen voor jou beslissen wat er gaat gebeuren, met stress en frustratie tot gevolg.

 

Als je plant, neem je het heft zélf in handen: jij bepaalt wat je doet, wanneer je het doet, hoe lang je het doet en tegen wanneer – en zelfs ook wanneer je er van afwijkt, want daar moet uiteraard ook ruimte voor zijn.

 

En net in die (schijnbare) ‘beperking’ van een plan ligt je vrijheid. Door het afbakenen creëer je mogelijkheden, in dit geval veel meer ruimte voor kwali-tijd.

 

Het weekend plannen hoeft niet moeilijk te zijn. Plan je weekend aan de hand van zeven tijdblokken: een voor de vrijdagavond, een voormiddagblok en namiddagblok en een avondblok voor zaterdag en voor zondag.

 

 

Tip 2 - Zorg voor regelmaat, ook in het weekend

 

Het ritme van je weekdagen wordt hoofdzakelijk bepaald door school- en werkuren. In het weekend vallen die weg en ben jij aan zet.

 

Regelmaat doet iedereen goed. Daardoor verloopt het weekend vlotter, Het weekend loopt vlotter, want je hebt het (andere) ritme sneller te pakken en zo kun je het maximale halen uit de tijd die je ter beschikking hebt.

 

Je dag indelen volgens een vast patroon waarin je zo veel mogelijk op vaste tijdstippen doet, geeft houvast, ook tijdens het weekend. Je planning aan de hand van de zeven tijdblokken is daarbij je leidraad.

 

 

TIP 3 - Sta (zoveel mogelijk) op je normale tijd op

 

Het is erg verleidelijk om in het weekend lekker lang uit te slapen en zo bij te komen van een drukke werkweek. Maar door uit te slapen boek je geen winst, integendeel. Meer dan één uur extra slapen levert volgens slaapdeskundigen geen voordeel voor je lichaam op.

 

Lang uitslapen vreet wel aan je tijd: je start je dag pas in de late voormiddag en voor je het weet is je dag en je weekend alweer voorbij en vraag je je op maandagochtend verwonderd af hoe de tijd zo is kunnen voorbij vliegen.

 

Probeer tijdens het weekend in de mate van het mogelijke op je normale tijd op te staan, daar kom je het verst mee.

 

 

TIP 4 - Doe de huishoudelijke taken eerst

 

Ken je het verhaal van de 'kikker' die hulp kan bieden bij het winnen van tijd? Het gaat zo: start je dag met het eten van een levende 'kikker' - je 'kikker' is de taak die je het minst graag doet -, dan is alles wat daarop volgt 'peanuts' in vergelijking met het eten van dat glibberige en enge ding.

 

Tijdens het weekend kun je het gevoel hebben dat er maar geen eind komt aan de stroom huishoudelijke taken (= je kikker). Plan ze daarom zo vroeg mogelijk in het weekend (= eet je kikker eerst). Dan is dat al uit de weg.

 

Werk je huishoudelijke taken bij voorkeur in één ruk af en besteed er alleen de tijd aan die nodig is en pak het slim aan: begin er bijvoorbeeld al vroeg op de dag aan zodat je al een flinke voorsprong hebt tegen de tijd dat je kinderen opstaan.

 

 

Tip 5 - Prop de agenda van je kinderen niet vol

 

Je wilt je kinderen in het leven zo veel mogelijk kansen geven en om die reden laat je hen in hun vrije tijd heel wat leuke en leerzame hobby’s beoefenen. Maar hun agenda’s zitten daardoor vaak overvol. Dat kan voor hen best belastend zijn én het neemt ook een flinke hap uit jouw tijd.

 

Tijdens het weekend rijd je rond als een taxi met een achterbank vol kinderen en je hebt wellicht de hele tijd gehold en gesakkerd en ’s avonds liggen alle kuikens samen met jou uitgeteld op de bank. Is dat het beeld dat je hebt van een geslaagd weekend?

 

 

Tip 6 - Spaar niet alles op voor tijdens het weekend

 

Laat weekends en weekdagen wat meer in elkaar overlopen. Spaar niet alle taken en leuke dingen op voor tijdens het weekend.

 

Je work-life balans houd je in evenwicht als je in elke dag een mogelijkheid ziet om te werken én te spelen. Verdeel plezier en werk over de week en het weekend en zorg voor evenwicht.

 

 

Tip 7 - Laat je smartphone ook van het weekend genieten

 

Ook tijdens het weekend eisen allerlei technische snufjes heel wat van je tijd en aandacht op. Je smartphone en laptop ‘vervuilen’ als het ware je vrije tijd: je wordt gestoord, ze leiden je in gedachten naar het werk, je komt niet tot een goed gesprek

 

Durf jij je smartphone en tablet tijdens het weekend uit te schakelen? Het hele weekend is wellicht een té grote opgave, maar af en toe is best haalbaar.

 

Doe het samen met het hele gezin, motiveer elkaar en geniet ten volle van jullie tijd samen.

 

Prettig weekend!

 

 

MEER LEZEN?

 

Vandaag vind je mijn tips voor een geslaagd weekend ook op NINA.be, de lifestyle-website van Het Laatste Nieuws.

 

nina

 

En in 'Het handboek voor de spitsuurvrouw' heb ik een hoofdstuk gewijd aan het slim en vlot managen van het spitsuur tijdens het weekend. Dat laat je toe om met opgeladen batterijen en met een goed gevoel aan een nieuwe werkweek te beginnen.

 

Het handboek voor de spitsuurvrouw - Sara Van Wesenbeeck

 

________________________________________________________________________________

Life en business coach - Professional organizer Sara Van Wesenbeeck - Foto Ellen Goegebuer2Sara Van Wesenbeeck is life & business coach, businessmediator & bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, ondernemers en individuen bij het realiseren van een leven met minder stress en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek en Het slimme budgetboek en ze is een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Op haar website www.plusorganizing.be en haar blog 'Sara's L!fesavers' vind je meer slimme tips voor persoonlijke effectiviteit, een gezonde work life balans en slim tijdbeheer.

________________________________________________________________________________

© afbeelding: Shutterstock - Tatyana Yamshanova